fbpx

Podjęłaś już decyzję o tym, że zakładasz swój biznes? Świetnie, teraz czas na realizację tego przedsięwzięcia. Nie wiesz jak się do tego zabrać? Koniecznie więc przygotuj swój biznesplan, w którym zawrzesz wszystkie kluczowe kwestie dotyczące Twojego biznes.

Wiele osób błędnie zakłada, że biznesplan jest skomplikowanym dokumentem. Owszem, jeśli planujesz duże przedsięwzięcie, a biznesplan jest Ci potrzebny do uzyskania wielomilionowego kredytowania w banku, to będzie on znacznie bardziej skomplikowany, niż plan rozwoju małej firmy. Uważam jednak, że bez względu na rozmiar naszego biznesu, warto jest taki biznesplan przygotować. Przede wszystkim pozwoli Ci to na zebranie w jednym miejscu wszystkich istotnych założeń i informacji dotyczących Twojej przyszłej firmy. Choć wiele osób robi plan w swojej głowie i nie jest zwolennikiem jego zapisywania, to zdecydowanie odradzam taką strategię – utrwalenie swoich pomysłów i koncepcji pozwoli Ci na ich lepszą analizę, masz też pewność, że nic Ci nie umknie, a do swojego planu będziesz mogła wracać i go modyfikować. 

W jakiej formie przygotować biznesplan?

Nie ma jednego, dobrego sposobu przygotowania biznes planu. Najczęściej taki dokument składa się z części opisowej całego przedsięwzięcia oraz wyliczeń – przede wszystkim planowanych przychodów, kosztów oraz zysków. 

Możesz go przygotować na kartce papieru albo na komputerze, wykorzystując do tego celu chociażby Excela – wszystko zależy od Twoich upodobań oraz stopnia skomplikowania biznesplanu. 

Jakie elementy powinien zawierać biznesplan?

W zależności od celu, na potrzeby którego jest przygotowywany biznesplan jak i rozmiarów oraz charakteru samego przedsięwzięcia, będziesz w biznesplanie zawierać różne informacje.

Poniżej zebrałam dla Was przykładowe informacje, jakie w mojej opinii powinny się znaleźć w każdym biznesplanie.

1. Informacje ogólne i charakterystyka działalności

W tej części powinnaś zawrzeć podstawowe wiadomości na temat Twojego przyszłego przedsięwzięcia. Są to m.in.:

  • nazwa 
  • forma prawna
  • adres firmy (biura, magazynów itp.)
  • planowana data rozpoczęcia działalności
  • przedmiot działalności

2. Charakterystyka oferowanego produktu

W tym miejscu określ swój produkt oraz najważniejsze informacje z nim związane jak np.:

  • rodzaj sprzedawanych towarów / świadczonych usług
  • czym Twój produkt wyróżnia się na tle konkurencji
  • jakie są jego kluczowe zalety

3. Określenie Twojego “klienta marzeń” 

To bardzo istotny element biznesplanu polegający na sprecyzowaniu, kim mają być odbiorcy Twojego produktu, do jakiej grupy klientów chcesz dotrzeć. Możesz to zrobić poprzez określenie m.in:

  • wieku
  • płci
  • wykształcenia
  • wykonywanego zawodu
  • zainteresowań
  • zarobków
  • miejsca zamieszkania
  • stanu cywilnego

Im więcej “wiesz” o swoich klientach, tym łatwiej jest Ci dobrać odpowiednią strategię, aby do nich dotrzeć i sprzedać im produkt, którego potrzebują.

4. Określenie wymaganego “zaplecza” technicznego

W tym miejscu zbierz informacje na temat wszelkiego rodzaju sprzętów, urządzeń, pomieszczeń niezbędnych do prowadzenia Twojej działalności. Jeśli na przykład masz zamiar otworzyć pizzerię z dowozem, będzie Ci potrzebny odpowiedni lokal z piecem, lodówką, wyposażeniem kuchennym, ale także samochód czy torby izolacyjne, które pozwolą Ci dowieźć jedzenie do klienta w odpowiedniej temperaturze.

5. Określenie obowiązków formalnych związanych z założeniem i prowadzeniem firmy.

Założenie firmy wiąże się z wieloma obowiązkami prawnymi. To najczęstsza zmora młodych przedsiębiorców. Warto jest się dobrze przygotować do czekających Cię formalności, aby cała procedura założenia firmy przebiegła szybko i sprawnie. W tej części warto zwrócić uwagę np. na:

  • wybór odpowiedniej formy prowadzenia działalności gospodarczej
  • wdrożenie procedur związanych z ochroną danych osobowych
  • określenie obowiązków względem sanepidu
  • obowiązek posiadania kasy fiskalnej
  • dokonanie odpowiednich zgłoszeń do urzędu skarbowego
  • przygotowanie wzorów umów, regulaminów, dokumentów dla pracowników
  • wybór biura rachunkowego
  • założenie rachunku bankowego dla firmy
  • zaplanowanie całej procedury związanej ze sprzedażą produktów na rzecz konsumentów

6. Strategia marketingowa i metody promocji.

To, że reklama jest dźwignia handlu wie każdy. Firma bez klientów nie będzie istniała, a ich pozyskanie w dzisiejszych czasach nie jest proste. Aby Twoje działania marketingowe były skuteczne, muszą one być dostosowane do specyfiki branży w której działasz, typu Twoich klientów, rodzaju oferowanego produktu, wizerunku Twojej marki itp. W tej części biznesplanu warto określić m.in.:

  • wizerunek marki, przekaz marketingowy, misję firmy
  • plan promocji oraz jej budżet
  • metody promocji takie jak np.:
    1. strona internetowa
    2. profile w mediach społecznościowych – Facebook, Instagram, Twitter
    3. filmy video, nagrania, podcasty
    4. blog firmowy, artykuły eksperckie, ebooki
    5. spotkania networkingowe, szkolenia, konferencje, targi, drzwi otwarte

7. Koszty przedsięwzięcia

Bardzo ważna pozycja w biznesplanie. Prawidłowe oszacowanie kosztów planowanej inwestycji to podstawa. Warto bardzo dokładnie pochylić się nad tym zagadnieniem, aby mieć pewność, że ujęłaś wszystkie wydatki. Niedoszacowanie kosztów jest jednym z najczęściej popełnianych błędów przy planowaniu biznesu. Estymowane koszty możemy podzielić np. na:

  • koszty początkowe
  • koszty stałe (np. miesięczne) prowadzenia działalności

8. Planowane przychody

To zagadnienie równie istotne jak kwestia kosztów, bowiem to od przychodów zależy przyszłość Twojej firmy. Przy planowaniu sprzedaży warto zachować obiektywizm i realnie oszacować swoje możliwości, szczególnie na początkowym etapie działania firmy. Możesz również przyjąć różne warianty prognozowanych przychodów – optymistyczny, umiarkowany czy pesymistyczny. Kiedy planujesz sprzedaż warto określić m.in.:

  • cenę poszczególnych towarów / usług
  • szacowaną wysokość sprzedaży
  • sezonowość – a więc wysokość sprzedaży podczas okresów lepszej lub gorszej koniunktury

9. Ocena opłacalności danego przedsięwzięcia

Nadrzędnym celem prowadzenia działalności gospodarczej jest osiąganie zysku. Kiedy określisz już planowane przychody oraz koszty, możesz wyliczyć szacowany zysk. Dzięki temu będziesz mogła ocenić czy Twoje przedsięwzięcie w ogóle ma sens. Może się bowiem okazać, że choć Twoja firma wypracuje zysk, to będzie on nieproporcjonalnie mały do nakładów pracy czy kapitału. W tej pozycji warto wyszczególnić:

  • zysk brutto (przychody – koszty)
  • zysk netto (zysk brutto – należne podatki)

10. Źródła finansowania

Każdy biznes, choćby najmniejszy wymaga nakładów finansowych. Warto zastanowić się skąd możesz pozyskać kapitał na założenie swojej firmy. Mogą to być m.in:

  • środki własne
  • pożyczki prywatne (np. od rodziny, przyjaciół)
  • kredyty bankowe
  • dotacje

 

Oczywiście każdą z powyższych pozycji w biznesplanie możesz modyfikować, rozbudowywać czy dostosowywać do swoich potrzeb. Na dalszym etapie warto również zająć się takimi zagadnieniami jak analiza konkurencji oraz otoczenia rynkowego, trendy gospodarcze czy społeczne, przewidywane pola rozwoju itp.

Na początku jednak skup się na podstawach. Zastanów się jak chciałabyś, żeby wyglądała i działała Twoja firma, a następnie weź do ręki kartkę oraz długopis (albo otwórz arkusz kalkulacyjny) i bierz się do pracy. 

Wiesz jaki jest najczęściej popełniany błąd związany z tworzeniem biznesplanu? Brak biznesplanu. Ty już jednak go nie popełnisz 😉